Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Endrupskolens logo
Mobil menu

Skole-hjem-samarbejde

 

Folkeskolens formål: 

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

  • § 2. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for folkeskolen, jf. dog § 20, stk. 3, § 44 og § 45, stk. 2, 2. pkt. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres ret til vederlagsfri undervisning i folkeskolen.

Stk. 2. Den enkelte skoles leder har inden for rammerne af lovgivningen og kommunalbestyrelsens og skolebestyrelsens beslutninger ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger undervisningens organisering og tilrettelæggelse.

Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

Kilde: Folkeskoleloven

 

Et godt skole-hjem-samarbejde

Et godt skole-hjem-samarbejde er med til at skabe gode betingelser for den enkelte elevs læring og trivsel og for undervisningsmiljøet i klassen.

På Endrupskolen vægter vi tæt konstruktivt samarbejde og dialog mellem skole og hjem omkring den enkelte elevs trivsel og læring samt omkring klassens trivsel og fællesskab.

Skolebestyrelsen fastsætter principperne om samarbejdet mellem skole og hjem og om, hvilket ansvar skole og forældre hver især har i samarbejdet. Det er skolelederens ansvar at tilrettelægge et hensigtsmæssigt skole-hjem-samarbejde. Det sker efter lokale ønsker og behov inden for kommunalbestyrelsens mål og rammer og efter skolebestyrelses principper.

I det følgende beskrives principper og ansvar i samarbejdet mellem skole og hjem på Endrupskolen.

Forventninger til forældre på Endrupskolen

At man som forælder…

  • støtter sit barns faglige, sociale og personlige udvikling ved at tale med barnet om skolen, hvad det er i gang med at lære, hvilke gode ting er der sket i dag, hvad skal du i morgen osv.
  • følger med i ugeplanen og opslagstavlen på Aula og støtter op om barnets forberedelse til skoledagen. 
  • deltager aktivt i de samtaler og møder, der inviteres til i skole og på SFO.
  • deltager i og bakker op omkring aktiviteter, der støtter op om klassens sociale liv og trivsel.
  • er rollemodel for sit barn i forhold til god tone om og til andre børn, andre forældre, skolens lærere/pædagoger og skolens indhold og virke.
  • tager hurtig og direkte kontakt til barnets lærere, hvis der er noget, der undrer eller danner baggrund for usikkerhed eller utilfredshed.
  • informerer sit barns lærere og pædagoger, hvis der er forhold eller hændelser derhjemme, som kan have indflydelse på barnets trivsel.

 

Forældremødet

Formål:
Forældremøder skal sikre, at skole og forældre i samarbejde tager ansvar for den faglige og sociale trivsel og udvikling i klassen.

Mål:

  • At understøtte samarbejdet mellem skole og hjem.
  • At skabe fællesskab mellem forældrene om klassens trivsel og fællesskab.
  • At skabe mulighed for forventningsafstemning mellem skole og hjem og forældrene imellem.
  • At inddrage forældrene i drøftelse og løsning af faglige og trivselsmæssige udfordringer i klassen.
  • At forældrene kender de overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter.

Principper:

  • Der holdes et forældremøde i begyndelsen af skoleåret og herefter et eller flere møder efter behov.
  • Møderne er andet end informationer.
  • Møderne er aktive møder med mulighed for drøftelse.
  • Den første del af forældremødet eller hele forældremødet kan holdes fælles for årgangens to klasser.
  • Indholdet kan være et tema, der er relevant for årgangen.
  • Dagsorden kan udarbejdes i samarbejde med klassens kontaktforældre.
  • Dagsorden og invitation sendes ud i god tid.
  • Forælder skriver referat fra mødet.

 

Skole-hjem-samtalen

Formål:
Skole-hjem-samtalerne skal bidrage til at sikre, at skole og forældre i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og personlige udvikling.

Mål:

  • Eleven og forældrene får regelmæssigt information om elevens faglige, sociale og personlige udvikling.
  • Skole-hjem-samtalen sikrer dialog mellem elev, forældre og lærere i forhold til opnåelse af målene for elevens udvikling, samt konkrete aftaler om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i den faglige og sociale udvikling.
  • Skole-hjem-samtalen understøttes af elevplan eller andet skriftligt materiale.

 

Principper:

  • Skole-hjem-samtalen er obligatorisk.
  • Alle forældre og elever inviteres til én skole-hjem-samtale om året, herudover efter behov. Antallet af samtaler tilpasses efter behov på den enkelte årgang og for den enkelte elev.
  • Årgangens skolepædagog deltager i skole/hjem-samtalen på 0.-3. årgang.
  • Der afholdes en forberedende elevsamtale mellem lærer(e) og elev forud for skole-hjem-samtalen.
  • Eleven deltager i 1.-9. klasse i skole-hjem-samtalen sammen med sine forældre.
  • Eleven er centrum for samtalen.
  • Samtalens form tilrettelægges af årgangsteamet og kan afvikles med flere lærere eller opdelt med den enkelte lærer (f.eks. en caféform).
  • Der er en kendt dagsorden for skole-hjem-samtalen. Elev, lærere og forældre er gensidigt forberedt på samtalens indhold. Det er elevens faglige og sociale læring, der er i fokus.
  • Skole-hjem-samtalen afstedkommer mål og aftaler for den kommende periode.
  • Større udfordringer, problemstillinger og eventuelle utilfredsheder behandles på andre samtaler og møder udenfor skole-hjem-samtalen. Hvis der alligevel er større problemstillinger, der skal drøftes på samtalen, skal dette være kendt af alle parter på forhånd.

Overgangssamtaler:

  • På 1. og 6. årgang afholdes der kort efter skolestart desuden en skole-hjem-samtale, hvor eleven fortæller om sig selv sammen med sine forældre.
  • På 0. årgang afholdes der umiddelbart efter skolestart en kort skolestartssamtale, hvor forældrene med udgangspunkt et forberedelsesark fortæller om sit barn.

 

Elevsamtalen

Formål:

Elevsamtalen skal bidrage til elevens trivsel, læring og udvikling.

Elevsamtalen skal forberede eleven på skole/hjem-samtalen.

Mål:

  • At elevens stemme høres.
  • At tale med eleven som ”aktør i eget liv”.
  • At eleven er med til at sæt mål for egen læring og udvikling.
  • At understøtte lærer-elev-relationen i en tryg ramme.
  • At få viden om eleven.

Principper:

  • Elevsamtalen ligger forud for skole-hjem-samtalen i efteråret og danner baggrund for skole-hjem-samtalen.
  • Der holdes én elevsamtale med hver elev, herudover efter behov.
  • Eleven er efter elevsamtalen forberedt på at have ordet på skole/hjem-samtalen.
  • Der holdes som minimum en elevsamtale om året, herudover efter behov.
  • Samtalen er en planlagt og struktureret samtale, der har elevens faglige, sociale og personlige udvikling som omdrejningspunkt.
  • Der er kendt dagsorden for samtalen.
  • Eleven forbereder sig inden samtalen ud fra dagsorden.
  • På samtalen sætter lærer og elev sammen mål for den kommende periode.
  • Samtalen er fortrolig.
  • Skolens ledelse sørger for, at der er skabt tid til afholdelse af elevsamtaler.
    I udskolingen (6.-9. årgang) arbejder eleverne hjemme med fordybelsesopgave to dage og møder ind på skolen enkeltvis til samtalen.
    I indskolingen afsættes der to dage pr. årgang med tid til afholdelse af elevsamtaler.

 

Anden kontakt mellem skole og hjem

Formål:
Gennem dialog og information at skabe de bedst mulige rammer for den enkelte elevs trivsel og udvikling.

Mål:

  • At alle forældre har mulighed for at holde sig orienteret omkring eget barn, klassen, årgangen og skolen generelt, så det er klart og tydeligt, hvad der foregår og hvad der forventes.
  • At skabe tryghed gennem tydelig og grundig information.
  • At kende hinanden.
  • Tæt kontakt mellem skole og hjem.
  • At mødes under både formelle og mere uformelle rammer.

Principper:

  • Skole og forældre tager kontakt til hinanden efter behov. Ved besked på aula kan der forventes svar følgende hverdag.
  • Det vurderes ved hver henvendelser, om henvendelsen skal være skriftlig eller mundtlig.
  • Årgangenes lærere/pædagoger og SFO-pædagoger sender nødvendig og relevant information gennem opslagstavle og beskeder i på Aula.
  • Der inviteres til arrangementer, der understøtter fællesskaber og ”Endrupskolen – her kender vi hinanden” f.eks. teater, portfolio-udstilling og fremlæggelser og optræden.
  • Skolens kontor informerer gennem opslagstavle og beskeder i Aula.
  • Der udarbejdes ugeplaner i Meebook.
  • Der udarbejdes årsplaner i Meebook.
  • Skolen udarbejder et årshjul for kendte og fælles aktiviteter.
  • Skolens hjemmeside holdes ajour.

 

Kontaktforældre

Se særskilt folder på skolens hjemmeside:

https://endrupskolen.aula.dk/sites/endrupskolen.aula.dk/files/arkiv/Download_filer/Kontaktfor%C3%A6ldre%20september%202021_2.pdf